Temel Kamera Hareketleri

Burada gösterilen hareketler, birkaçı hariç aslında gözlerimizle ve başımızla yaptığımız  hareketlerin kopyasıdır.  
Bir olayı takip ederken, kişilerle sohbet ederken göz ve kafa hareketlerinizi bilinçli olarak takip ederseniz, anlatılan kamera hareketlerine çok benzediğini görürsünüz. 
İlk önce kamera hareketlerinin kullanımında daima bir amaç ve hedef olduğunu bilmek durumundayız. 
Yaşamımız boyunca herhangi bir olay  veya nesne dikkatimizi çekmedikçe başımızı amaçsız olarak  döndürmeyiz. 
Aynı şey kamera için de geçerlidir. Dolayısıyla bir kamera hareketi varsa orada seyircinin dikkatini çekmesi gereken alakalı bir olay beklenir. 
Bu anlatımlar çerçevesinde kamera hareketlerini tanımlayalım..

PAN










Bu sözcük kamera ile yatay eksende yapılan sağa veya sola çevirme hareketini tanımlar. Aşağıdaki videoda örnekleri görebilirsiniz.


Bu kamera hareketi,  kadraja sığmayan  geniş bir panoramayı göstermek ve hareketli bir konuyu takip etmek için kullanılır. 


TILT






Bu sözcük kamera ile dikey eksende yapılan yukarı ve aşağı çevirme hareketini tanımlar. Aşağıdaki videoda örnekleri görebilirsiniz.
Bu hareket genellikle göz hizasından, yukarıdaki veya aşağıdaki nesneleri göstermek için kullanılır.

DİYAGONAL


Bu sözcük kamera ile çapraz eksende yapılan sağa veya sola çevirme hareketini tanımlar. Aşağıdaki videoda örnekleri görebilirsiniz.

Bu hareket genellikle göz hizasından, yukarıdaki veya aşağıdaki nesneleri göstermek için kullanılır.


MEKANİK
Kameranın bağlandığı mekanik bir platform üzerinden yapılan tüm çekimleri bu grup içerisine alabiliriz.
 Bu grupta yer alan çekimlerin çoğu göz hizası açısı ve insan bakış açısı dışındadır.
Kameranın boşlukta hareket etmesine ve dolayısıyla geniş bir alanı kapsayarak, dramatik kamera hareketleri yapmasına olanak sağlar. Bu grupta yer alan hareketler aşağıda gösterilmektedir.
DOLLY     



Kameranın boşlukta yatay olarak hareket etmesiyle elde edilir. Bir konuyu yakınındaymış gibi takip etmek için kullanılır
Bu hareket yürüyen, bir araç kullanan ya da tekerlekli sandalye gibi hareketli bir platformun üzerinde hareket eden bir insanın gözünden takip edilmesi duygu ile aynı etkiyi yapmasıdır.
PEDESTAL  
Pedestal tekniğinde kamera ile yukarı yada aşağı dikey yapılan harekettir.
,

Bu hareketin tilt tekniğinden farkı kameranın yukarı yada aşağı doğru dikey eksende hareket etmesidir.
                       


TRAKING  






Truck kamera hareketi kameranın bir ray yada tekerlek üzerinde ileriye yada geriye doğru yapılan kamera hareketidir.




ARK         


Kameranın bir konuyu ortalayarak dairesel bir hareket gerçekleştirme tekniğine ark tekniği denmektedir.
Bu çekim tekniğinde kamera yay şeklindeki rayların üzerine yerleştirilir böylelikle kamera 360 derece bir konunun etrafında dönebilir. Psikolojik bir etki uyandırır. Seyirciyi aniden değişik bir boyuta taşır ve şaşırtır.

Bu hareketler  izleyicinin filme dair algısıyla oynamaya yarayan, kendine has bir hareketin yapılabilmesine olanak sağlar.


MEZOPAN (Odak Kaydırması)



Çekim planında  sahnede birden fazla dikkat noktasından, seyircinin dikkatini vurgulanmak istenen konuya netlik yapılmasıdır. 
Sahnede netlik alanı değiştirilerek dikkat noktası değiştirilir.

ZOOM



Zoom kullanılarak genel plandan yakın plana kamera hareket ettirilmeden geçilebilir.
Sahnedeki bir nesneye dikkat çekmek için yapılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder